Для колег практичних психологів

1. Втомився - малюй квіти🌸.
2. Злий - малюй лінії.
3. Болить - ліпи.
4. Нудно - заповни листок паперу різними кольорами🎨.
5. Сумно - малюй веселку🌈.
6. Страшно – плети макраме або роби аплікації з тканин.
7. Відчуваєш тривогу - зроби ляльку-мотанку.
8. При обуренні - рвіть папір на дрібні шматочки.
9. Відчуваєш занепокоєння – складай орігамі.
10. Хочеш розслабитися - малюй візерунки.
11. Важливо згадати - малюй лабіринти.
12. Відчуваєш незадоволення - зроби копію картини🖼.
13. Відчуваєш відчай - малюй дороги🛣.
14. Треба щось зрозуміти - намалюй мандали.
15. Треба швидко відновити сили - малюй пейзажі🏞.
16. Хочеш зрозуміти свої почуття - малюй автопортрет.
17. Важливо запам'ятати стан - малюй колірні плями.
18. Якщо треба систематизувати думки - малюй стільники або квадрати.
19. Хочеш розібратися в собі і своїх бажаннях- зроби колаж.
20. Важливо сконцентруватися на думках - малюй точками.
21. Для пошуку оптимального виходу із ситуації - малюй хвилі і круги.
22. Відчуваєш що «застряг» і треба рухатися далі - малюй спіралі.
23. Хочеш сконцентруватися на меті - малюй сітки і мішені.



Терапевтична казка для дітей, які бояться сирени.
Десь дуже далеко у безмежному океані, де блакитні води купають в собі сонечко, глибоко-глибоко народився малесенький кит.
Але чомусь він дуже боявся випливати на поверхню води.А кити ж інакше дихати не можуть.
Спочатку мама ділилась повітрям з ним. Але з часом китеня підросло, а випливати все- таки боялось.Мама-кит розказувала синочку, що коли воно випливе на поверхню, то зможе побачити безліч яскравих зірочок, красиві краєвиди островів та ще багато чого цікавого, але малюк все ж ніяк не погоджувався.Він просто дивився на безліч кораблів і човників, що пливли по воді.
Та одного разу китенятко почув щось незвичне - зверху, сталася біда – маленький хлопчик, який пропливав поряд на кораблі, упав у воду, а ніхто із дорослих цього не помітив. Хлопчик кликав на допомогу, але через гучний рев мотора та шум хвиль його ніхто не чув. Китеня дуже хотіло допомогти хлопчикові, але не знало як це зробити і от раптом воно згадало, що колись мама йому розповідала про те, що кити можуть видавати найголосніший звук з-поміж усіх живих істот і вирішило, що допоможе врятувати хлопчика, покликавши на допомогу людей. Забувши про свій страх, воно піднялося на поверхню води, вдихнуло повітря і видало дуже-дуже голосний звук, який був схожий на сирену. Саме цей звук почули батьки хлопчика і зрозуміли, що маленьке китеня кликало їх на допомогу до їхнього синочка. Уже за хвилину хлопчика забрали на корабель і він не переставав дякувати маленькому китеняті за порятунок.
З того часу маленьке китеня вирішило, що стане рятувальником і в разі небезпеки буде повідомляти людей, своїм голосом.
Запитання для дитини, після прослуховування казочки:
🔹Що сталося з китеням?
🔹Чому ми тепер теж іноді чуємо сирену?
🔹Твоїм домашнім завданням буде намалювати китеня, впевнена, що ти впораєшся, а матуся може тобі допомогти.
(джерело vseosvita.ua, автор Вовк Н.)

Вправа «Разом» (автор Вікторія Назаревич)
Рекомендована для використання на групових заняттях
МЕТА: прояв волі, розкриття власної позиції щодо ситуації війни, активація внутрішніх ресурсів на протидію злу.
МАТЕРІАЛ ТА ОБЛАДНАННЯ: аркуш паперу та матеріали для візуальної творчості
ХІД ВПРАВИ: кожному учаснику групи дають аркуш паперу та рекомендують обвести свою руку. Поясню чому це важливо, вправи з тілом - це форма синтезу символічного та тілесного проживання ситуації, напруги та травми. Руки - канал, який транслює внутрішній стан людини, готовність прийняти та віддавати, тому безпосереднє використання рук, як перехідного образу, є цілком доцільно.
Всередині малюнка написати або зобразити структури на вибір:
1. Мій протест проти війни
2. Щось для захисту України
3. Щось для протидії ворогу
4. Щось, що допоможе Україні перемогти
5. Щось, що зменшить страждання людей
6. Щось, що допоможе нашим Воїнам України
7. Щось, що я хочу зробити для Миру в рідній країні / місті
8. Слова підтримки іншим Українцям
9. Слова підтримки собі
Можемо пропонувати на вибір з врахуванням стану наших клієнтів, або кожен мотив опрацьовувати окремо, при можливості реалізації стійких зустрічей.
ЩО РОБИТИ З МАЛЮНКАМИ?
1.Можемо вирізати й прикріпити на видному місті
2. Можемо створити символічне укриття повішати на стіну ніби загорожу
3. Зробити листівку для солдата і віддати волонтерам, які передадуть на фронт Воїнам України
4. Зробити галерею на сторінках ваших закладів
ЯКІ ПИТАННЯ ДЛЯ АНАЛІЗУ?
1. Який стан після створення малюнку
2. Що хочеш з ним зробити
3. Чи все задовільняє, може є бажання намалювати ще щось, або перемалювати
4. Як можеш назвати те, що зараз всередині у тебе

Техніка "Цінності життя в "кишенях" свідомості"

🎯Мета: дослідження емоційних станів і переживань, зняття психоемоційного напруження та зниження рівня тривоги, саморозкриття.
🙋‍♂️Вікові обмеження: 21+ років.
🪄Обладнання: ножиці, клей, папір А3 (А4), фарби, олівці, пензлики тощо.
🎲Форма роботи: індивідуальна.
❗Рекомендації: техніку варто застосовувати після стабілізації клієнта та задоволення базових потреб людини (вода, їжа, фізичне здоров’я тощо), а також готовності клієнта "поринути в глибину".
📢Інструкція: Створімо твою власну "матрицю" усвідомлення та переосмислення життєвих цінностей у період війни.
🎢Хід вправи: Клієнту надаються перелічені вище матеріали (можуть доповнюватися при можливості) та пропонується створити власну "матрицю" з представлених матеріалів за схемою:
1. Уявно поділити аркуш паперу А3 (якщо клієнт не готовий працювати з великим розміром паперу – запропонуйте аркуш А4) на три частини, які відображатимуть (зліва направо) "недалеке минуле", "реальність" та "найближче майбутнє".
2. На кожній уявній площині намалювати "кишені", які відображають вище перелічені часові проміжки. Намальовані "кишені" можна прикрашати іншими матеріалами (бісером, нитками, шматочками паперу, камінцями і тд.)
❗Після цього клієнту ставиться ряд❓запитань для рефлексивного аналізу (орієнтовний перелік):
◾Які це "кишені" (їх характеристики (розмір, об'єм і тд.), функціональне призначення (зберігання, транспортування і тд.), чуттєве ставлення до них (зручний, некомфортний, приємний до тіла і тд.) тощо)?
◾Які емоції та почуття супроводжували процес створення кожної "кишені"?
◾Чим і наскільки наповнена кожна "кишеня" (фізичні чи духовні речі, їх функціонал, наповненість і тд.)?
◾Чим і навіщо хотілося б доповнити кожну "кишеню"?
◾Яким чином можна це зробити?
3. Після рефлексивного аналізу клієнту пропонується на окремому аркуші ❗А4 створити (намалювати, вирізати і наклеїти тощо) інтегровану "кишеню" (поєднання частини попереднього етапу) актуальних цінностей та ресурсів.
❓Запитання для рефлексивного аналізу:
◾Які емоції та почуття супроводжували процес створення та наповнення інтегрованої "кишені"?
◾Які частини попередніх "кишень" були інтегровані? Чому?
◾Чим і наскільки наповнена "кишеня"?
◾Яке призначення цих речей (що і яким чином становить цінність та надає ресурс)?
◾Яких речей не вистачає?
◾Яким чином можна їх віднайти, створити?
◾Чи здатний самостійно їх відшукати, створити? Якщо ні – Хто може допомогти це зробити?
◾Коли варто звертатися до вмісту "кишені"?
◾Яким чином можна підтримувати баланс речей в "кишені"?
🥰

Як зазначає Вікторія Назаревич: "Про що тремтять струни нашої Душі, дбайливо зберігає символіка нашої свідомості у кишенях уяви". 


Наслідки стресу для організму
(Галина Волошина, психологиня)
Стрес – це захисна реакція нашого організму на зовнішні подразники.
🤷🏻‍♀️Нажаль, зараз стресові ситуації для українців є певною «нормою»…
Стрес впливає на емоції, настрій та поведінку. Проте, не слід забувати, що він може серйозно впливати і на людський організм.
⚡️Центральна нервова й ендокринна системи. Під впливом хронічного стресу ЦНС стає вразливою, що може призвести до змін у поведінці, стати причиною переїдання, недоїдання, зловживання алкоголем, наркотиками або до соціальної абстиненції.
⚡️Респіраторна та серцево-судинна системи. При стресі у людини може прискорюватись дихання, а це може завдавати певні труднощі, якщо особа має такі проблеми, як астма чи емфізема. Серце у стані стресу також працює швидше. Судини стискаються і спрямовують більше кисню у м’язи задля забезпечення сили для термінової реакції. Це сприяє підвищенню кров’яного тиску. А постійна гіпертонія своєю чергою посилює ризик інсульту й серцевого нападу.
⚡️М’язова система. При хронічному стресі м’язи можуть перебувати в постійній напрузі, а це призводить до больових відчуттів по всьому тілу.
⚡️Травна система. Стрес, в тому числі хронічний, впливає на те, як їжа транспортується травною системою. Залежно від особливостей організму наслідками бувають діарея, закрепи, нудота, блювота і болі в животі.
⚡️Імунна система. Гормони стресу роблять імунну систему вразливішою до вірусних захворювань, а це може збільшувати час, необхідний організму для відновлення після хвороби або травми.
⚡️Репродуктивна система. Від регулярного емоційного виснаження під впливом стресу у чоловіків може зменшуватись рівень тестостерону (в окремих випадках може навіть призвести до імпотенції); у жінок може бути нерегулярна менструація та посилитись больові відчуття.
❗️Щоб не довести свій організм до такого, необхідно завчасно здійснювати профілактику стресових станів, а вона включає у себе наступні пункти:
👋🏻фізичні навантаження (можна і легеньку зарядку вранці);
👋🏻спілкування з друзями та рідними;
малювання або будь-яка інша діяльність, що приносить задоволення (може бути і просте прослуховування улюбленої музики);
👋🏻плануйте свій день та дотримуйтесь своїх звичайних рутинних справ;
намагайтесь нормалізувати свій сон.

Кризовий арткоучинг від Віктора Панасюка

Домалюй, розмалюй, підпиши, додай… все, що тобі допоможе почуватися краще.
Використовуйте для саморегуляції



Рекомендації для роботи з клієнтами від Анни Кірєєвої

В страшному сні не снилось, те що відбувається зараз з нашою Країною!
Втрата рідних та коханих, домівок, роботи та мабутніх перспектив, планів! Окрів того, щоб зараз "просто жити" здається, що нема нічого, але це не так!
Але в цей час розумієш наскільке цінне просто БУТИ ЖИВИМ та поруч з людьми, які надають підтримку! В теплі та в ситості поруч з близькими - це зараз подарунок долі! І найцінніше і те на що багато хто опирається. Наші люди надзвичайні та єдині!!!
Низикий уклін волантерам! та тим, хто приймає в себе в домівках тих, кому зараз значно гірше ніж їм... В тісноті, але в єдності!
Як за 11 днів ми відколтились у своїх бажаннях мріях і планах на 0. Але 0 - це не мінус! НЕ думаймо, що ми безпорадні! просто зараз інші приорітети.
Позаду треба залишити втрачене, багато хто почне з 0 і це нормально в таких умовах. Ми адаптуємось до нового та незвіданого! Ми не маємо права опускати руки!
Зараз плакати та горювати - нормально!
Зараз відчувати себе "без перспектив" - нормально!
Але зараз багато чого треба відпустити та прийняти!
Перепрожити! Ти змиритись з новою реальністью.
☝️Зараз жити "минулим" - це не дуже добре, тому, що це виїдає ресурси.
Навіть в таких умовах люди працюють, одружуються, народжують діток!!! Ті кому зараз важко рано чи пізно адаптуються до змін. Життя продовжується! Зараз час позбутись старого та переорганізуватись!!!!
Дайте собі відповідів на питання:
🖤Що я ВТРАТИВ?
(в голові лунатиме "Я втратив ВСЕ")
Це говорить СТРАХ, не слухайте його, він вас лякає!
ВІДПУСКАЙТЕ!
💛Задайте питання, а що я МАЮ зараз?
Я ЖИВИЙ- це вже хороший старт, щоб сказати собі я тут і зараз, я маю себе!
Перелічуйте найпростіше!
ДЯКУЙТЕ!
💚Що я МОЖУ?
Які мої ресурси чим я володію?
Що я вмію, які в мене навики? які сильні сторони?
ВІРТЕ!
💙ЩО я РОБЛЮ?
Які мої дії, чим я корисний? Чим сильніше людина включена тим меньше часу на тривогу...
яку користь я роблю для себе та оточуючих?
ДІЙТЕ!
❤️ЩО я ХОЧУ?
Це про нашу надію!!! ми маємо право мріяти навіть сьогодні!!!
Сформуйте свою мрію, яка вас вестиме в краще майбутнє!!!
ТІШТЕСЬ!
🥰Коли це закінчиться в нас буде багато роботи по відбудуванню наших міст домів та шкіл! у нас буде багато мотивації зробити нашу Україну ще Гарнішою!
💪На нас чекатимуть значно кращі перспективи ніж до цього!!!








Немає коментарів:

Дописати коментар